BluePink BluePink
XHost
Oferim servicii de instalare, configurare si monitorizare servere linux (router, firewall, dns, web, email, baze de date, aplicatii, server de backup, domain controller, share de retea) de la 50 eur / instalare. Pentru detalii accesati site-ul BluePink.
       Istoria Comunei Treznea
Aceasta pagina este dedicata martirilor neamului romanesc din Treznea si nu numai. Dumnezeu sa ii odihneasca in pace!
Cultura Turism Informatii Generale Pagina Principala Dezvoltare Legenda

         
Atestarile documentare ale localitati Treznea dateaza din 1440, cand asezarea era mentionata
 sub numele de Ewrdegkuth . In istoria romanilor localitatea Treznea are un loc aparte. 
Anual, in ziua de 14 
septembrie, aici se comemoreaza memoria victimelor atrocitatilor trupelor horthyste din toamna anului 1940.
     



9 Septembrie 1940 - 
Unele din cele mai tragice evenimente ale celui de al II-lea razboi mondial de pe teritoriul 
tarii noastre:
    
Click Pentru Marire Click Pentru Marire Click Pentru Marire
Monumentul Martirilor de la cimitirul comun din Treznea
Monumentul Martirilor din centrul comunei Treznea
Inscriptia de pe Monumentul Martirilor din centrul comunei.

 

 

  • Tragedia ardelenilor din teritoriile cedate nemernic de Carol al II- lea ca o incununare a intregii lui domnii nefaste, oblojitoare a tuturor vanzatorilor de tara, a tuturor traficantilor de Romania, se inscrie in tragedia tuturor popoarelor europene care au fost martirizate de fascism, hitlerism si bolsevism. Cu o singura deosebire. Ca la noi s- a gasit un Eugen Jebeleanu care sa dedice unui sat obscur din Cehoslovacia, Lidice, un poem; dar nu s-a gasit un alt poet care sa dedice poeme satelor martire Treznea, Ip sau Moisei. Asta spune totul despre o relatie aberanta a multor romani cu istoria. Si despre si mai aberanta conceptie asupra tolerantei. Conceptie care, de fapt a prilejuit hungarismului escaladarea razbunarilor pentru intrarea armatei romane in Budapesta si pentru Trianon, contand pe lipsa de reactie si pe fatalismul romanilor. Avand si hungaristii centre de studii si analiza a adversarilor potentiali unde, pe prirnul loc figureaza Romania si poporul roman.

 

  • 9 septembrie 1940. Treznea sau Trasnea. Zi si localitate care ar trebui sa fie prilej de pelerinaj. Al scolilor si universitatilor. Al armatei. Al jandarmilor. Al serviciilor speciale. Al populatiei. Zalau-Agrij, intre doua masive paduroase care o despart de Ciumarna la nord-vest si Bozna la sud, distanta de numai 3 kilometri. Dupa faptele glorioase de arme de la Zalau, de la "hodaile" agronomilor Gavrila Vicas si Gheorghe Prunea, dupa asasinatele de la Ciumarna avangarda armatei regale unguresti ajunge in hotarul satului Traznea. Ca sa-si faca mana si sa se imbarbateze, impusca toti copiii aflati pe islaz cu vitele la pascut, lasandu-i acolo. Fiecare in patui lui de sange. Popa Costea adunase populatia spre a primi trupele cotropitoare. Act de supunere care l-a costat pe el si enoriasii lui. Cativa soldati beti, ...dadusera de rezervele de horinca, trag focuri de arma in marginea satului. Crezandu-se atacati, vitejii armatei regale dezlantuie un foc nimicitor asupra satenilor adunati sa-i primeasca. Se pun in bataie armele automate. Se ataca la grenada casele si curtile. Se iau in baioneta femeile si copiii. Se da foc surilor. Preotul conciliant scapa si se ascunde in casa parohiala. Cei in intampinarea carora iesise dau foc casei. Popa arde de viu. Preoteasa si fiica sar pe fereasta si pur si simplu dispar. Sunt impuscati cei 9 soldati demobilizati din armata romana. Invatatorul si sotia sunt rastigniti pe usa bisericii si impuscati. Nicolae Brumar cu sotia si doua fiice sunt impuscati langa o capita de fan. Apoi, in buna traditie hunica, sunt sfartecati cu baionetele: indraznisera sa mai geama infirmand buna instructie a focului. Dupa ce-l sfarteca pe Vasile Margarus cu baionetele, ostasii Sfantului Stefan II explodeaza teasta cu un glont dum-dum.

 

  • Milton G. Lehrer in LES ASSASINATES: ...Toate armele moderne au fost utilizate pentru a satisface instinctele brutale: pusti, mitraliere, tunuri si grenade. Dupa ce au fost trase primele salve, soldatii au patruns in case si au asasinat pe oricine gaseau in calea lor, incendiind casele.

 

  • Dupa incetarea focului, eroii lui Hotthy au inceput vanatoarea de copii. Pe cei prinsi i-au aruncat de vii in flacarile care mistuiau gospodariile. Moment de apocalips. Femeii Ana Negoeanu, 65 de ani, i-au taiat mainile. Pe Ana Salajean au strapuns-o cu baioneta prin sarcina, indeplinind cu sfintenie poruncile lui Ducso-Csaba, teoreticianul holocaustului: ...Voi suprima pe fiecare valah ce-mi iese in cale. Voi aprinde satele noaptea - satele valahe! Voi trage in sabie toata populatia, voi otravi toate fantanile si voi ucide pana si copiii in leagan. Copilul Ioan Salajan de 2 ani a scapat de purificarea prin foc, fiind ucis cu grenada. Din cei 263 de romani de toate varstele morti si raniti au fost identificate doar 68 de cadavre. Copiii Aurica Brumar, 5 ani; Victoria Brumar, 9 ani; Gherasim Barjac, 7 ani; apoi Maria Barjac, 81 de ani; Grigore Barjac, 72 ani, invatatorul Lazar Cozma si sotia sa Amelia Cozma, cei crucificati. Lista celor asasinati citita cu atentie conduce la stabilirea retelei de familii pornite de la mosi comuni. A legaturilor dintre neamurile principale ale satului. Da sugestii asupra vietii normale, traditionale ale unei asezari omenesti tihnita, intr-un peisaj mirific. Si dintr-o data urgia. Pe ce motivatie sensibililor sustinatori ai drepturilor omului si fani ai hungarismului?...

 

  • La plecare dupa batalia care i-a acoperit de glorie nepieritoare; soldatoii criminali i-au legat de un tun pe Gavrila Andries si Ana Danila tarandu-i pana in comuna Hida, judetul Cluj, unde i-au imuscat. Masacrul are ca autori morali pe groful ungur Bay Ferenc, pe notarul si preotul reformat din Traznea, rudeniile acestora nu fac oare, astazi, propaganda hungarista? Sau, poate sunt bantuiti de cosmare care le sfasie clipele de singuratate si insomniile? Miram-as!